Aankondiging: Over het GitaarTraining.be Forum (01 May 2015)

Sinds 2009 is dit het forum die we gebruiken voor alle leerlingen van GTS Oostende. Vanaf juni 2015 zullen er wat wijzigingen gebeuren, neem daarom de info in deze aankondiging even door. Klik op read more --->

Guitaar Talk

Naar welke sound ben je op zoek?

  • driesp
  • Topic Author
  • Visitor
  • Visitor
12 years 4 months ago #1030 by driesp
Naar welke sound ben je op zoek? was created by driesp
nnbnbHello!

Wat mij enorm lang bezig gehouden heeft, en trouwens nog altijd is het vinden van dé sound die ik zoek.

Ben al altijd onder de indruk geweest van oude marshall oversturing zonder al te veel effecten. M'n grootste voorbeelden van sound waren dan ook clips waarvan je denkt nooit zo'n sound te kunnen krijgen.

zoals dit: soundclick.com/share.cfm?id=11326926

Da's nu wel een singlecoil, maar je hoort al gouw het karakter en de krachtige bottom end van de amp.

Meeste mensen zullen dan denken, nuja als je een grote marshallsound wilt dan moet je de grootste 100W kopen en daar een goeie gitaar voor zetten. Helaas was het allemaal zo simpel niet en heb 'k een hele weg afgelegd op zoek naar m'n sound.

Zal daar eens een artikeltje van maken.
Maar, misschien zijn hier nog veel personen die een echt bepaalde sound zoeken waar ze willen op verder werken, maar niet echt weten wat ze daarvoor moeten aanschaffen, wat de pro's en con's zijn etc..

Vraag erop los !

Dries

Please Log in to join the conversation.

  • Sandman
  • Visitor
  • Visitor
12 years 4 months ago #1037 by Sandman
Replied by Sandman on topic Re:Naar welke sound ben je op zoek?
Dries,

Ik ben ook op zoek naar een goede 'eigen' sound.
Ik speel met een 'Squier (fender) Strat' aangesloten op een 'fender deluxe' en daartussen heb ik een effecten mixer 'zoom G2.1u'.

Omdat ik nog redelijk groen ben op dit vlak, zou het zeer zeker interessant zijn om een soor guideline te hebben, van de stappen die je moet ondernemen om tot een 'sound' te komen.

Groeten en happy new year,
Peter

Please Log in to join the conversation.

  • driesp
  • Topic Author
  • Visitor
  • Visitor
12 years 4 months ago #1038 by driesp
Replied by driesp on topic Re:Naar welke sound ben je op zoek?
Eerst en vooral is het denk ik belangrijk om een tone uit te stippelen van één of andere artiest, soundclip enz. wat je zou willen bereiken.

Natuurlijk zijn cleane fender tones redelijk oprecht en kan je met een gitaar met goeie pickups en een degelijke fender lampenamp wel een goeie clean sound krijgen.

Als je dan weer van overdrive houd, kan ik me inbeelden dat dat niet echt lukt met een std. moderne fender en een std. strat.

Dingen zoals een multi-effect pedaal zijn al de eerste dingen dat je er zal van tussen laten als je live zal spelen. Het is best om op zoek te gaan naar een sound met géén effecten ed. Dan heb je al een goeie basis, en kan je die opkleuren met een paar goeie stompboxes!

Please Log in to join the conversation.

  • Stoffel
  • Visitor
  • Visitor
12 years 4 months ago #1048 by Stoffel
Replied by Stoffel on topic Re:Naar welke sound ben je op zoek?
Dries,

Ben eigenlijk wel geïnteresseerd in het bekomen van een deftige sound. Ik heb hier thuis een Fender Supersonic 22 en daar krijg je wel het een en ander uit. Ik heb al wat rondgespeeld met de settings en geraak al er uit om sound van ACDC eruit te krijgen, maar ben wel benieuwd in wat jij allemaal hebt gedaan ermee.

't zou ferm zijn eens wat meer erover te weten, want tot nu ben ik er nog altijd mee aan het foefelen.

Please Log in to join the conversation.

  • driesp
  • Topic Author
  • Visitor
  • Visitor
12 years 4 months ago #1049 by driesp
Replied by driesp on topic Re:Naar welke sound ben je op zoek?
Tja, voor een echte ACDC sound ben je een heel eind op weg ;)
Op dat einde van die weg ben 'k nogniet helemaal.

Vooral de huidige live sound houd me al een hele tijd bezig.



Beluister dat eens met goeie speakers of een hoofdtelefoon, en je weet direct waar het om gaat..

Eerst en vooral begint dat met een goeie solidbody, en goeie humbuckers. Verder zijn er nog zoveel factoren aan de gitaar die een rol spelen, maar heb zo al ondervonden dat de gitaar zelf niet superveel uitmaakt ( los van solidbody en humbuckers ).

Dan blijft er nog de amp en de speakers over. Wat voor velen hier het belangrijkste lijkt is natuurlijk de amp, maar na een beetje zelfondervinding blijkt dit voor mij een 50/50 verhouding te zijn ( amp / speakers + cabinet ).

Dus ging ik opzoek naar een rockversterker die in de jaren 70/80 goed zijn dienst bewezen heeft, een Marshall 2204. Dat is de één van de eerste marshall versterkers die een mastervolume hadden. Preamp gewijs zijn ze ook totaal anders dan een non-mv marshall ( met 4 inputs ). Ze hebben meer gain, en klinken brighter.

Verder hebben de meeste van die versterkers EL34 lampen, wat itt fenders 6L6 lampen ook een bijdrage hebben aan de "marshall crunch". Dan kan je nog dieper gaan, en eens goed op zoek gaan naar kwaliteitslampen. Deze zijn meestal niet in de winkel te vinden, maar hoeven daarom op het net ook niet superveel meer te kosten. Heb dan uit een oude stock een paar Mullards op de kop kunnen tikken.

Los daarvan ben ik ook opzoek gegaan naar een goed 4x12 cabinet. Losse marshall cabinets zijn bijna altijd 'closed back' wat betekent dat de speakers in een gesloten ruimte zitten, en zo ook een veel strakkere bass hebben, in vergelijking met lampencombo's ( die bijna altijd open back zijn ).

Het net wordt natuurlijk overdonderd door allerhande 4x12 marshall cabinets, en vooral dan de moderne. Maar de befaamde 'greenback' speakers waren voor mij een must, helaas niet zo gemakkelijk vindbaar in een marshall cabinet en dan natuurlijk duurder. Greenbacks zitten in de marshall 1960AX/BX of 1960TV cabinets, dat zijn wel 'reissue' speakers, 25W elk.

Deze speakers werden gebruikt door oa Eric clapton, Jimi Hendrix, .. praktisch alle marshall gebruikers in de jaren 60/70.

Met deze combinatie geraak je dus al een hele eind ver. Maar 'k ging nog een beetje verder op zoek naar andere speakers. De opvolger van de greenback was dan de G12-65 (65W), ontwikkeld voor meer vermogen en dus grotere amps op één cabinet. Deze speakers zijn volgens mij geintroduceerd in 1978 en vervolgens door praktisch alle rockbands gebruikt, en dus ook hun sound gemaakt.

Hier AC/DC die optrad in engeland. Je ziet ook de praktisch 'nieuwe' marshall cabinets met zwarte grille. Dat zijn de nieuwe cabs die ze volgens mij kregen met hier dus duidelijk G12-65 speakers in. Merk ook op, veel meer oversturing. Hier dus ook een optreden met de nieuwe versterkerkers in de tijd ( 2204/2203 met mastervolume). Hoor rond 6:44 voor die sound, nogal overstuurd hé?



Helaas zijn die cabinets maar enkele jaren verkocht ( met opdruk 260W ). En de meeste hiervan zijn terug te vinden in het JCM800 tijdperk ( vanaf 1981 ). Heb dus een tijdje gezocht, en een bottom cab gevonden met originele G12-65 speakers in. Totaal anders dan een greeback, veel meer bottom end en compleet andere voicing, was dus ook een antwoord van celestion op de vraag van de meer en meer opkomende hardrock / early metal.

Wat ook de AC/DC, Van halen, Kiss, etc.. sound maakte was het volgende opbject;


Het eerste draadloze systeem voor de gitaar, met een uniek boost en compressorcircuit. Maar da's een heel ander verhaal...

Verder nog, aan een marschall zijn zovele tweaks mogelijk... ( de oudere dan, die handwired zijn ).

Dat circuit maakt alles, en je hoort hier, de tone zit niet echt altijd in de handen, maar vooral in de gear.



één van Angus' onstage amps van de laatste tour.

Please Log in to join the conversation.

  • driesp
  • Topic Author
  • Visitor
  • Visitor
12 years 4 months ago #1050 by driesp
Replied by driesp on topic Re:Naar welke sound ben je op zoek?
Stoffel wrote:

Dries,

Ben eigenlijk wel geïnteresseerd in het bekomen van een deftige sound. Ik heb hier thuis een Fender Supersonic 22 en daar krijg je wel het een en ander uit. Ik heb al wat rondgespeeld met de settings en geraak al er uit om sound van ACDC eruit te krijgen, maar ben wel benieuwd in wat jij allemaal hebt gedaan ermee.

't zou ferm zijn eens wat meer erover te weten, want tot nu ben ik er nog altijd mee aan het foefelen.


De clean van de supersonic klinkt waarshijnlijk wel erg goed! Voor oversturing is die combo wel niet echt ideaal denk ik, maar met een goed pedaal valt daar veel mee op te lossen.

De mooiste oversturing krijg je door de input te boosten met een of ander pedaal denk ik. Normaal heb je op een oversturingspedaal 2 controls, drive en volume. Met de drive helemaal dicht en de volume helemaal open boost het pedaal een praktisch clean signaal in de amp, wat dus de lampen in de amp zelf laat oversturen, in plaats van het pedaal zelf.

Please Log in to join the conversation.

Time to create page: 0.102 seconds
Powered by Kunena Forum