Aankondiging: Over het GitaarTraining.be Forum (01 May 2015)

Sinds 2009 is dit het forum die we gebruiken voor alle leerlingen van GTS Oostende. Vanaf juni 2015 zullen er wat wijzigingen gebeuren, neem daarom de info in deze aankondiging even door. Klik op read more --->

Guitaar Talk

Hints voor beginners en half-gevorderden

  • Stoffel
  • Topic Author
  • Visitor
  • Visitor
13 years 3 months ago - 13 years 3 months ago #815 by Stoffel
Na al een paar keer hints gevraagd te zijn van mijn collega-leerlingen waarom ik goed vooruit ga, dacht ik dat het geen kwaad kon dit eens online te zetten. Op zijn minst kan het beginners helpen om een manier om te verbeteren te schetsen.


1) Het allerbelangrijkste voor mij is plezier aan het spelen. Je speelt omdat je dat wil, niet omdat je het moet. In mijn oefenschema's streef ik er dan ook naar om dat plezier erin te houden. De leraars geven hun lessen in een bepaalde optiek om ons iets bij te laten leren. Thuis oefen ik dat ook, maar niet exclusief. Het is van belang dat er geen sleur op komt. In de meeste van mijn oefensessies bouw ik op het einde een stukje in waar ik experimenteer, of een nummertje leer die ik zelf wil leren, wat niet in de lessen werd gezien.


2) Reserveer voor jezelf alle dagen een periode van 20 minuutjes waar je gitaar wil oefenen. Probeer een vast tijdstip te nemen waar indien je wil dat kan laten uitlopen. Ikzelf neem steeds de gitaar vast na de afwas van het avondeten. Heb ik niet veel goesting, dan is 20 minuten echt niet teveel, heb ik wel goesting, wel er is niks dat me tegenhoud om door te spelen. Ik vermijd ook zo dat er sleur op mijn oefenschema zit. Gaandeweg heb ik steeds meer plezier in mijn spel gekregen, in zoverre dat ik soms 4 uur later naar beneden wordt geroepen door de chef, omdat ik gewoon de tijd uit het oog ben verloren.


3) Samenspelen met anderen laat je ook toe om meer te leren. Het samenspelen op zich is al niet zo simpel, maar je kunt er eens samen de lessen overlopen. Ieder benaderd iets op zijn eigen manier, en daar kan je uit leren. Bovendien vergroot je dan kans om eens een nummertje te leren die je nog niet kende. Jammen sammen is ook heel leuk en traint je technieken en keuzes.


4) Samenspelen met de CD/MP3/Youtube/...: Als je eenmaal denkt een nummer goed genoeg te kennen, probeer eens mee te spelen met de echte versie. Je zult verschieten wat je nog moet doen om het te verbeteren. Maar door mee te spelen leer je nog extra bij. Je leert de juiste accenten te leggen, en vooral 't is erg plezierig als je zo kan meespelen. Op Youtube kan je praktisch 90% van alle nummers terugvinden


5) Gericht trainen: Probeer op de een of andere manier gericht te trainen. Antony stelt het logboek voor waar je per week je objectieven opschrijft en er naartoe probeert te werken. Ik gebruik een schrift waar ik na iedere sessie in opschrijf wat me is bijgebleven van die sessie, wat ik heb geoefend. Het laat me toe om beter in te schatten wat ik in een sessie kan doen en nu kan ik makkelijk op voorhand al ongeveer plannen wat ik zal doen in die sessie. Hierbij probeer ik rekening te houden met een langere termijn objectief. Het belangrijkste aan mijn schrift (waarom ik het schrift over het logboek verkies) is dat het me nog eens de kans geeft om over hetgeen ik gedaan heb na te denken en er lessen uit te trekken. Als een privéles nadert heb ik ook direct een manier om te kijken waar ik nog vragen over heb.


6) Je belangrijkste hulpmiddel is een metronoom. Het laat je toe om systematisch je snelheid te meten en op te leggen. Leer op tempo spelen, het verbetert je spel enorm. Mensen die geen metronoom willen aanschaffen. Er is een metronoom vrij ter beschikking op het internet. Leer ook de waarden van de noten kennen en hoe die overeenkomen met het tikken van een metronoom of met de maten van de muziek.


7) Boeken met tablatuur/partituur: ikzelf heb een paar boeken gekocht met bepaalde songs erin. Het geeft me dat ietsje extra om dan als ik eens wil experimenteren mee bezig te zijn. Er bestaan boeken over bepaalde speelstijlen voor ieder niveau. Veel ervan zijn geleverd met een CD waarop de voorbeelden worden voorgespeeld, soms met de mogelijkheid om je spel op te nemen. Andere waar ik meer in ben geïnteresseerd zijn de boeken met songs in, ook meestal met CD. Hierbij wil ik de boeken van Hal Leonard toch een keer vermelden, omdat alle CD's die daarbij geleverd zijn de mogelijkheid hebben om met de Amazing Slow Downer gespeeld te kunnen worden, zonder dat je die dient aan te schaffen. (Zie hieronder waarom ik die Amazing slow Downer zo hoog inschat).


8) Luisteren: Van alles wat je gebruikt om gitaar te spelen, is het oor hetgeen bij de meesten niet of het minst wordt getraind. Je kan niet geloven hoeveel vooruitgang je boekt als je je oor beter hebt getraind. Daarom, in plaats van instinctief te grijpen naar het internet om de tab van dat nummer dat je zo graag wil leren te downloaden, kijk eens of je zelf niet kan ontdekken wat daar wordt gespeeld.Een slide of een Hammer on? Luister hoe goede gitaristen hun instrument in phrases bespelen. Je leert er enorm veel van bij, en je kan het in geen enkel boeksje terugvinden.
Hierbij moet ik ook eens die Amazing slow downer vermelden. Dat is een tool die je op het internet kan vinden. Het laat je toe om een song van tempo te veranderen van 20 tot 130% van het origineel toe. Deze tool laat je toe om echt een nummer te analyseren en goed te horen wat er gebeurt. Er bestaat een lite versie waarmee je de eerste minuut kan beluisteren van alle CD's en een full version (40$ dacht ik) waarmee je alle functionaliteiten hebt. De Hal leonard boeken komen steeds met CD's waar alle songs gecompileerd zijn zodat ze volledig bewerkbaar zijn met die Amazing Slow downer lite versie die erbij wordt geleverd.


9) Snelheid: Om snel te kunnen spelen, moet je traag kunnen spelen. Iets wat ik in het begin eigenlijk niet begreep, maar 't is zo juist dat je het eigenlijk niet beter kan zeggen. Door traag te spelen en zeer goed te letten op je techniek, train je je spiergeheugen waardoor je op hogere snelheden dan ook correct kan spelen. Je dient zeer goed op te letten dat je de juiste bewegingen maakt bij de trage speelstijl zodat je je handen niet fout traint. Kleine bewegingen (vingers dicht bij de snaren etc). Dit zijn allemaal zaken waar je hoe verder je komt hoe meer je er op moet letten. In het begin is het moeilijk, maar eenmaal je ermee weg bent, dan is het een plezier. Omwille van deze manier van inoefenen vind ik die Amazing slow downer tool zo goed, omdat die toelaat om zo mee te spelen met een CD, vooral zonder verlies in toonhoogte.


10) Je houding is van enorm belang: Kijk dat je ergens een plaats hebt om te oefenen waar je op een correcte manier zit. Ik heb omdat ik verkeerd oefende een peesontsteking op de schouder waarvoor ik hoogst waarschijnlijk diende geopereerd te worden. Door nu een krukje te kopen waar ik een correcte houding heb, is alles nu verbeterd, in zoverre zelfs dat ik denk dat een operatie niet meer nodig is.


Enfin, een overzichtje van zaken die mij vooruit hebben geholpen en waarvan ik hoop dan nieuwelingen iets mee zijn. Moesten er anderen zijn die nog zo hints hebben, ik ben ook geïnteresseerd.
Last edit: 13 years 3 months ago by Stoffel.

Please Log in to join the conversation.

  • serge
  • Visitor
  • Visitor
13 years 3 months ago #816 by serge
volledig eens!
En youtube is gemakkelijk je kan het 50 keer terug spoelen hé.:laugh:

Please Log in to join the conversation.

  • Sandman
  • Visitor
  • Visitor
13 years 3 months ago #817 by Sandman
Replied by Sandman on topic Re:Hints voor beginners en half-gevorderden
Stoffel,

Dat is nu eens een lijstje om "U" tegen te zeggen...

Please Log in to join the conversation.

Time to create page: 0.125 seconds
Powered by Kunena Forum